Wybierając się w długą podróż swoim własnym lub wynajętym kamperem wiąże się z solidnym przygotowaniem. Mowa tu nie tylko o odpowiednim stanie pojazdu, zaopatrzeniu się w odpowiedni sprzęt zapasowy i artykuły związane z codziennym użytkiem. To też znajomość szeregu przepisów dotyczących poruszania się kamperem m.in. dotyczące spania, postoju i noclegownia w kamperze.
Jakie są przepisy dotyczące spania w kamperze w trakcie postoju?
W Polsce nie ma żadnych przepisów dotyczących spania w samochodach o dopuszczalnej masie do 3, tony, a więc i kamperach. Co zaś nie jest zakazane jest dozwolone. Warto jednak mieć na uwadze kilka zasad dotyczących własnego bezpieczeństwa. W Polsce w miejsce, w którym kierowca może odpocząć trzeba w pierwszej kolejności znaleźć takie, w którym nie jest zakazane żadnymi znakami. Zdecydowanie zabronione jest spanie w kamperze w lesie, do których nie mona wjeżdżać oraz na poboczach autostrad i dróg ekspresowych. Najbezpieczniej zatem zatrzymać się na poboczu, w towarzystwie innych samochodów lub na parkingach, gdzie często znajdują się postoje tirów i ciężarówek. Tam też można skorzystać z toalety, a niekiedy i z prysznica. Mniej bezpiecznym miejscem na nocleg będą parkingi przy lasach lub poza terenem zabudowanym. Istnieje bowiem s ryzyko napaści, a ta może być nieobliczalna w skutkach.
Warto również pamiętać, że w terenie zabudowanym nie można pozostawia kampera z włączonym silnikiem w celu ogrzania części mieszkalnej i kabiny kierowcy. Dogrzewać kampera w taki sposób można jednak już poza obszarem zabudowanym, ale i to nie jest szczególnie zalecane z uwagi na możliwość zaczadzenia się spalinami. Dodatkowo trzeba liczyć się z faktem, że na poboczu lub leśnym parkingu możemy szybko zwrócić uwagę policji, która ma prawo w każdym momencie nas wylegitymować.
Jak spać w kamperze, aby nie naraić się na niebezpieczeństwo?
Spanie w czasie jazdy swoim własnym lub wypożyczonym kamperem dotyczy rzecz jasna wyłącznie pasażerów. Zdecydowanie odradza się spanie w trakcie jazdy na łóżkach w części mieszkalnej. Nie są one bowiem wyposażone w pasy bezpieczeństwa, dlatego w trakcie gwałtownego hamownia lub zderzenia na pasażera działa siła bezwładu, narażając go na poważne obrażenia. Spać powinno się jedyne w fotelach wyposażonych w zagłówki i pasy bezpieczeństwa z nogami opartymi o podłogę. Z kolei pasażer na przednim siedzeniu nie może trzymać nóg na kokpicie kampera. Może on przez sen utrudniać kierowcy ruchy kierownicy, a w przypadku zderzeni poduszki powietrzne mogą poważnie uszkodzić jego nogi.