Przed nami już tylko Sylwester, po którym w Nowym Roku możemy spodziewać się nadejścia przysłowiowej srogiej zimy. Jeśli nie zdecydowaliśmy się lub nie zdążyliśmy wypożyczyć kampera na Sylwestra – nic straconego. Już za kilka tygodni rozpoczynają się ferie zimowe. Jeśli marzy nam się nam wyjazd z rodziną lub znajomymi na ferie zimowe, powinniśmy zastanowić się jakie są słabe i mocne strony kamperów w zimie.
Jakie są wady i zalety izolacji w kamerze zimą?
Jeśli chodzi o część mieszkalną wypożyczonego lub kupionego kampera nie powinniśmy się martwić tym, że zmarzniemy w niej w zimowe noce. Większość kamperów jest bardzo dobrze zaizolowana, ponieważ materiały izolujące są lekkie i tanie oraz odpowiednio dobrze rozmieszczone. Także szyby w części mieszkalnej kampera składają się z dwóch warstw tworzyw sztucznych, dzięki czemu przepuszczają minimalną ilość ciepła. Najsłabszym punktem w kamperze zimą, z którego ucieka najwięcej ciepła jest kabina kierowcy. Dzieje się tak dlatego, że blacha stosowana jest w miejscu, w którym musimy mieć łatwy dostęp np. do akumulatora. Jednakże możemy pokusić się o zainstalowanie we wnęce pod akumulatorem specjalnych mat termicznych. Także na szyby w kabinie kierowcy można użyć mat wewnętrznych, a gumowe dywaniki zstąpić wykładziną.
Podwójna podłoga w kamperze najlepsza do podróży zimą?
Jeśli planujemy wypożyczyć lub kupić kampera, aby podróżować nim także zimą wybierzmy modele z podwójną podłogą. W kamperach z podwójną podłogą cała instalacja wodna, w której woda pod wpływem mrozów mogłaby zamarznąć i ją rozsadzić, znajduję się pomiędzy dwoma podłogami. Dodatkowo przestrzeń ta jest ogrzewana, co pozwala uchronić nas od niebezpiecznych sytuacji związanych z uszkodzeniami instalacji i narazić nas na dodatkowe koszta. Jedyne o czym musimy pamiętać podróżując kaperem zimą jest to, aby nie zostawić go zbyt dług z wyłączonym systemem ogrzewania.
Jakie problemy z ogrzewaniem kampera napotkamy zimą?
W większości kamperów do ich ogrzewania służą butle z gazem. Jednakże schowki na butle nie są całkowicie zabudowane – posiadają otwory wentylacyjne na wypadek nieszczelności lub wycieku gazu. Nie są zatem odpowiednio izolowane, a pod wpływem niskiej temperatury gęstość gazu wzrasta, a jego ciśnienie spada. Dlatego też musimy stale kontrolować, czy butla z gazem nadaje się do użytku, czy też trzeba ją wymienić na nową. Pamiętajmy również o regularnym doładowywaniu akumulatorów w miejscach, gdzie istniej możliwość podłączenia ich do sieci 230V. Jest to o tyle ważne dla prawidłowego funkcjonowania kampera, jak i jego odpowiedniego ogrzania w mroźne, zimowe noce.