Zwiedzanie Polski i Europy w kamperze staje się u nas coraz bardziej popularną formą wypoczynku. Niektóre rodziny ceniące niezależność spędzają swoje urlopy tylko w taki sposób, ponieważ do prowadzenia kamperów wystarczy prawo jazdy kategorii B, a sam pojazd wyposażony jest we wszystko, co znajdziemy w naszym domu. Poszczególne kampery różnią się jednak standardem, wyposażeniem i funkcjonalnością, dlatego zanim wypożyczymy lub kupimy kampera w wypożyczalni kamperów, zastanówmy się jaki rodzaj będzie idealny dla nas. Jakie rodzaje kamperów najczęściej spotkamy na polskich drogach?
Kamper typu alkowa
Jest to najpopularniejszy kamper ze względu na fakt, iż może pomieścić aż siedem osób. Swoją nazwę zawdzięcza nadbudówce nad kabiną kierowcy zwanej alkową, gdzie znajdują się łóżka do spania. Kamper typu alkowa jest stosunkowo mały i zwrotny, jednakże ma również sporo wad. Przede wszystkim kamper ten narazi nas na większe wydatki na paliwo, co jest spowodowane właśnie alkową – alkowa zwiększa opór powietrza, a cały pojazd jest wyższy i bardziej podatny na wiatry wiejące z boku. Wiele osób uważa także, że wnętrze kampera typu alkowa jest niezintegrowane, co przejawie się między innymi w fotelach w kabinie, które nie mają funkcji obrotu.
Kamper typu półintegra
Kamaper ten jest o wiele niższy niż kamper typu alkowa, co ułatwia przejazdy mostem lub w tunelu. Spowodowane jest to brakiem alkowy na kabiną kierowcy, zaś dodatkowe łóżko rozkłada się nad stołem w sposób, który umożliwia korzystanie z niego. W kamperze typu półintegra fotele w kabinie kierowcy są zintegrowane z częścią mieszkalną. Oznacza to, że są w pełni obrotowe i można z nich korzystać w czasie postoju. Podstawową zaletą kamperów typu półintegra jest mniejsze zużycie paliwa, co związane jest z jego mniejszymi gabarytami w porównaniu do kampera typu alkowa, a zatem mniejszym oporem powietrza w trackie jady.
Kamper typu integra
Jak sama nazwa wskazuje kamper tego typu jest w pełni zintegrowany. Oznacza to, że fotele są w pełni obrotowe, a miejsce na łóżka znajdują się właśnie nad nimi. Kmapery typu integra cechuje przede wszystkim maksymalna wygoda i pełne wykorzystanie całej przestrzeni. Jednakże jest to też najdroższy typ kamperów, ponieważ produkowany jest od podstaw, natomiast kampery tylu alkowa i pólintegra budowane są na bazie samochodów dostawczych.